Čtyři studenti Prvního soukromého jazykového gymnázia v Hradci Králové z kvinty, sexty a septimy se zúčastnili úžasného projektu pořádaného Evropskou kosmickou agenturou ESA. Projekt Astro Pi Challenge je soutěž, která má za úkol atraktivní formou ukázat žákům do 19 let programování v jazyce Python s pomocí vesmírného projektu. Na palubě Mezinárodní vesmírné stanici ISS se společně s astronauty nachází i dva mikropočítače Astro Pi, do kterých mohou vybraní studenti posílat své programy s experimenty. Mise Space Lab, v rámci které mají týmy o 2 – 6 členech navrhnout experiment, který by využil senzorů a kamer mikropočítačů k experimentu, jenž by následně běžel 3 hodiny na oběžné dráze.
V říjnu 2020 vymyslela obě naše dvojčlenná družstva projekt, který by bylo možné testovat na oběžné dráze. Družstvo Space Y ve složení Natálie Bartková a Adéla Jasinková ze 1.A vymyslelo projekt, kde budou sledovat vibrace uvnitř vesmírné stanice ISS a vyhodnocovat, co vše na ně může mít vliv. Družstvo AG Team studentů Davida Jandla ze 4.G a Tomáše Žitného ze 3.A vytvořilo projekt s cílem zkoumat výkyvy teploty, tlaku a vlhkosti vzduchu uvnitř vesmírné stanice ISS a jejich vliv na astronauty. Smyslem práce je navrhnout zlepšení pracovních podmínek astronautů na ISS, aby se co nejvíce rovnaly pracovním podmínkám na Zemi. Studenti projekt prezentovali před tříčlennou komisí, ve které byla i zástupkyně Evropské vesmírné agentury a následně její anglickou verzi zaslat do centra Evropské vesmírné agentury, kde komise vybrala nejlepší projekty do další fáze projektu.
Letos do dalšího kola soutěže postoupilo 20 projektů z celé České republiky (potěšující je, že je to stejný počet jako zaslalo 8x větší Německo) a mezi nimi i obě družstva z našeho gymnázia.
V současné době týmy vytváří a testují program, který v polovině února zašlou do Evropské vesmírné agentury k ověření správného fungování programu. V případě bezchybného fungování programu postoupí týmy do 3. fáze, kterou je poslání kódu na ISS, kde bude po dobu 3 hodin sbírat drahocenná data. Z nasbíraných dat pak týmy vyvodí závěry a sepíšou závěrečnou zprávu, se kterou budou bojovat o nejlepší práci mezi ostatními družstvy z Evropy.
Je pozitivní zprávou, že starší a zkušenější studenti jsou ochotni se podělit o své vědomosti a pomoci druhému týmu s technickou stránkou projektu, i když se vlastně jedná o soupeře.
Mgr. Blanka Žitná